طراحی و اجرای معماری

_

طراحی و اجرای معماری

روند خلق فضا مبنی بر نیاز

تعریف طراحی و اجرای معماری

روند خلق فضا و همچنین به تصویر کشیدن تصورات ذهنی معمار در قالب نقشه های معماری و اجرایی طراحی معماری گفته می شود. و باید در زمان آموزش معماری تمام توانایی های خود را تقویت کند تا بتواند در زمینه معماری بهترین طرح ها را خلق نماید.
یک معمار باید به منظرهای دید و اصطلاحاً ویو ، محل پارکینگ و پله، ستون گذاری در آرایشی مهندسی و مناسب، یک پلان با عملکردهای زیبا و پرکاربرد توجه داشته باشد و در نهایت به تهیه یک نمای خوب بپردازد.
در این مقاله بررسی اصول کلی و روند طراحی معماری میپردازیم.

روند طراحی و اجرای معماری

فرایند طراحی معماری چیست ؟ در رابطه با روند طراحی معماری باید به این نکته توجه داشت که در نقاط مختلف جهان معماران مختلف هر کدام برای خود با روش های مختلفی برای معماری دارند که این روش ممکن است بنا به نوع پروژه و مصالح بکار رفته در آن و حتی نوع سازه متفاوت باشد پس مهندسین حرفه ای و مجرب از آنجا که سال های زیادی با معماری و عمران و مراحل فرایند معماری سر و کار داشته اند بر اساس تجارب خود هر کدام روش های بخصوص و مختص خود را در هنگام طراحی معماری بکار میگیرند.
اما روش اصلی و کلی طراحی معماری به شرح زیر است :

• شناخت امکانات، محدودیت ها، نقاط ضعف و قوت پروژه
• مطالعات معماری
• بدست آوردن اطلاعات در رابطه با سایت پروژه
• جمع آوری اطلاعات و شناخت عوامل اقلیمی
• تجزیه و تحلیل قرار دادن نمونه های مرتبط اجرا شده با پروژه
• برنامه ریزی فیزیکی و تقسیم بندی فضا ها
• طراحی جزئیات سازه همچون فضا و حجم
• رسم کردن نقشه و ارائه پلان نهایی

طراحی و اجرای معماری

شناخت امکانات، محدودیت ها، نقاط ضعف و قوت پروژه

اولین مرحله در طراحی معماری، شناخت امکانات، محدودیت ها، نقاط ضعف و قوت پروژه می باشد. در این مرحله، به جمع آوری اطلاعات میدانی و بررسی موقعیت قرارگیری بنا، داده ها و آمار موجود، مقررات و ضوابط ملی و منطقه ای و دریافت نظرات و نیازهای کارفرما، می باشد.این بخش فاز مطالعات پروژه را تشکیل می دهد.
بخشی از خدماتی که در این مرحله توسط طراحان ارایه می شود شامل مطالعات امکان سنجی و تحلیل میزان موفقیت پروژه با توجه به موقعیت پروژه و نیاز بازار در طراحی معماری است. بررسی داده کمک شایانی به تعیین کاربری پروژه و تناسب زیر بنای بخش های مختلف در طراحی معماری می نماید.

مطالعات معماری

دومین مرحله در طراحی معماری این است که بدانیم ،کار فرما و مهندسین اجرا کننده پروژه چه چیزی میخواهند؟ طرح چه سازه ای را بنا میکند ؟ خواسته های کارفرما از ما چیست ؟ که با ارائه سوالاتی همچون نوع فعالیت سازه چگونه است ؟ چه افرادی میخواهند در این سازه مشغول به فعالیت یا زندگی شوند ؟ خواسته کار فرما در رابطه با نوع سازه و مصالح بکار رفته چیست ؟ و … اطلاعات زیادی در اختیار طراح قرار می گیرد .

بدست آوردن اطلاعات در رابطه با سایت پروژه

در این مرحله طراح گروه ساختمانی رهام با حضور مستقیم در سایت پروژه و یا با استفاده از اطلاعاتی که به وی ارائه شده است به بررسی وضعیت هایی همچون وضعیت قرار گیری پروژه و همسایگی آن با سایر پروژه ها و بنا ها و تغییرات اقلیمی و … منطقه می پردازد . در این مرحله هر چقدر اطلاعات بیشتری در اختیار طراح قرار گیرد در مرحله های بعدی می تواند طرح بهتر و دقیق تری ارائه کند.

جمع آوری اطلاعات و شناخت عوامل اقلیمی

طراح باید بداند که سازه ای که به طراحی پلان ساختمان برای آن می پردازد در چه شرایطی قرار دارد و چه عواملی بر آن تاثیرگذار است و در چه نوع اقلیم آب و هوایی قرار دارد تا نوع ساختمان و جهت قرار گیری و نوع سقف آن برای طراح مشخص باشد و باید با استفاده از این اطلاعات اقدام به انتخاب طرح مناسب برای سازه کند . از آنجایی که نوع اقلیم همچون میزان بارش و وزش باد و … تاثیر زیادی بر انتخاب مصالح ساختمانی دارد پس باید معمار در هنگام طراحی طرح مناسبی ارائه دهد تا در هنگام خواندن پلان ساختمان نیز مهندس مجری بتواند این اطلاعات را به صورت دقیق اجرا کند.

تجزیه و تحلیل قرار دادن نمونه های مرتبط اجرا شده با پروژه

پس از بدست آوردن اطلاعات لازم طراح باید پروژه های مرتبط با پروژه مورد نظر را پیدا کند و با بررسی آنها ببیند که چه پروژه هایی از لحاظ اقلیمی و کاربری با پروژه او شباهت دارند زیرا این شباهت ها و مشاهده آنها میتواند موجب بوجود آمدن ایده های جدید و کاربردی شود و سازه بهتر و بی نقص تری طراحی شود .

برنامه ریزی فیزیکی و تقسیم بندی فضا ها

در این مرحله طراح به تقسیم بندی فضا ها و جزئیات موجود در فضای اصلی می پردازد , اگر چه اندازه و نوع قرار گیری فضا ها شاید بعدا تغییر کند اما باید در این مرحله فضای تقریبی و اندازه تقریبی برای هر اتاق و فضای دیگری اختصاص داده شود و فضا ها از یکدیگر جدا شوند . معمار باید در این بخشدر واقع طراح به تقسیم بندی شماتیک فضا های مختلف پروژه می پردازد.

طراحی جزئیات سازه همچون فضا و حجم

داشتن تصویری از فضا بندی ها و فضای شماتیک سازه میتواند در ترسیم فضا ها و حجم سازه کمک به سزایی به طراح کند , در این مرحله معمار به بررسی و ارائه عوامل دیگری بر طرح می پردازد و طرح مورد نظر را کاملتر و ملموس تر می کند و طراحی حجم و فضای سازه در این مرحله تا حد زیادی پیش خواهد رفت و آماده طراحی نهایی میشود .

رسم کردن نقشه و ارائه پلان نهایی

بعد از طی مراحل بالا و بدست آوردن اطلاعات مختلف طراح بنا به سلیقه خود در ابتدا به شیت بندی در معماری به روش های مختلف همچون شیت بندی با فتوشاپ و یا شیت بندی دستی می پردازد و در ادامه با استفاده از این طرح نقشه و پلان نهایی خود را با استفاده از نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار معماری آرشیکد archicad طراحی می کند و به مهندس مجری پروژه تحویل دهد .

پروژه هاواتساپتماس